7 spørgsmål du bør stille, når du skifter elselskab

Det danske elmarked kan være lidt af en jungle, og du kan let blive snydt, hvis du ikke er vågen.

Det danske elmarked kan være lidt af en jungle, og du kan let blive snydt, hvis du ikke er vågen. Elselskaberne går ofte helt til stregen (og nogle gange over) i jagten på nye kunder og hurtig profit. Og selv hvis du benytter Elpristavlen.dk er der en række ting, du skal være opmærksom på.
nettopower stiller her syv spørgsmål, som du også bør stille et elselskab, hvis du overvejer at skifte. Og hvis du ikke forstår de svar, du får, så bør du nok spørge en anden leverandør. Der er nok at vælge imellem.

1. Hvad var den TOTALE kWh-pris i sidste år?

Hvis et elselskab ikke kan oplyse deres totale kWh-pris for det seneste år, så skal alle alarmklokker ringe. Mange selskaber får deres kWh-pris til at se kunstig lav ud ved at undlade at indregne abonnementspriser og diverse gebyrer. Hvis du ikke kan udregne dit årlige forbrug ved at sige [gennemsnitlig kWh-pris] x [forbrug] = pris, så er selskabet ikke værd at bruge tid på.

2. Er kWh-prisen INKL. moms?

Vær opmærksom på, om elselskabet viser prisen med eller uden moms. Nogle gange får elselskaber deres kWh-priser til at virke lavere ved at oplyse dem eksklusiv moms. Hvis prisen er uden moms, så skal du være på vagt.

3. Hvilket produkt flytter I mig over på, når introduktionsperioden slutter? Og hvad er prisen?

Vær på vagt hvis et elselskab tilbyder dig én måned gratis strøm eller seks måneder til nedsat pris. For hvad koster strømmen, når introduktionsprisen slutter? Gratis strøm og introduktionspriser er med til at få elselskaber til at se billige ud på papiret, men du risikerer at blive slemt skuffet, når introduktionsperioden slutter.

4. Kan du bekræfte, at jeg er tilmeldt jeres billigste produkt, når man medregner ALT?

Hvis du sammenligner elpriser på Elpristavlen.dk, bør du være opmærksom på, om ét selskab er repræsenteret på Elpristavlen.dk flere gange. For det kan godt være, at selskabet topper listen med et billigt produkt, men er det også det produkt, du får, når du indgår en aftale? Bed selskabet bekræfte, at du rent faktisk er tilmeldt det billige produkt, som du har set på Elpristavlen.dk.

5. Hvad var den gennemsnitlige kWh-pris for HELE sidste måned?

Du kan være ligeglad med, hvad et elselskabs pris var natten mellem den 3. og 4. december 2007. Eller for to uger forrige vinter. KWh-prisen svinger hele tiden, og det er der nogle elselskaber, som spekulerer i, når de markedsfører deres priser. De kan eksempelvis få deres priser til at fremstår kunstigt lave ved at fremvise gamle priser eller for korte eller skæve perioder. Du skal kende prisen for den seneste måned. Det er den eneste måde, du kan sammenligne selskabets priser med konkurrenternes.

6. Hvor kan jeg finde jeres kWh-priser for det seneste år?

Hvis et elselskab ikke kan oplyse sine seneste priser ,så bør du være på vagt. Måske er priserne ikke værd at offentliggøre eller også har du med et meget ungt selskab at gøre.

7. Hvad er risikoen ved at vælge en variabel pris?

Nogle elselskaber taler om deres produkter, som var de huslån. De kan derfor finde på at rådgive dig til at vælge en fastprisaftale frem for en variabel pris. Men inden du takker ja til en fastprisaftale – som typisk er noget dyrere end den variable pris – er det en god idé at spørge elselskabet, hvor store udsving der egentlig har været i den variable pris de senere år. nettopowers gennemgang af elpriserne for de seneste to år viser, at det største udsving i en enkelt måned betød en merpris på 14 kr. for en almindelig hustand. Den variable pris er derfor et sikkert valg – og næsten altid billigere end en fastprisaftale.
Desuden er det også altid en god idé at undersøge, hvad andre kunder siger om et givent elselskab – eksempelvis på forbrugersiden Trustpilot.
Hvis du har nogen spørgsmål vedrørende skift af elselskab er du mere end velkommen til at kontakte vores kundeservice: +45 70 500 500.