Netselskabet straffer ikke deres kunder, hvis de skifter elleverandør.

Netselskabet straffer ikke deres kunder, hvis de skifter elleverandør.

Alle elforbrugere har siden 2003 frit kunne vælge elleverandør. Et af de spørgsmål vi tit hører er om netselskabet kan straffe deres kunder når de skifter væk.
Hvis man ikke aktivt har taget et valg om elleverandør så får man kun én regning. På denne regning er der samlet både skatter, afgifter og transport samt selve elforbruget. Når man så vælger at skifte elleverandør så skifter man den del af regningen, som er selve elforbruget. Skatter, afgifter og transport bliver på regningen fra netselskabet fordi at de er de eneste som rent lovmæssigt må opkræve det.
Netop udfordringen med at netselskabet, selvom man er skiftet væk, stadig opkræver en del af regningen har givet anledning til spørgsmålet om de så straffer deres kunder med at hæve den del af regningen som er tilbage. Netselskabet må ikke, og kan ikke, straffe de kunder som ønsker at skifte væk. Monopoldelen af regningen (skatter, afgifter og transport) er desuden reguleret af staten så alle uregelmæssigheder vil blive opdaget.
Grunden til at regningen fra netselskabet kan virke højere efter at man er skiftet væk kan være fordi at ens forbrug har ændret sig. Det kan også være fordi at skatter, afgifter og transport er blevet dyrere end hvad de var på det tidspunkt hvor man skiftede væk.
Det vi meget gerne vil have at man tager med fra ovenstående er at netselskabet IKKE straffer deres kunder, hvis de flytter væk. Desuden så overtager vi hele regningen fra 1. april 2016.
Skulle man blive det mindste i tvivl om et eller andet, så kan man altid kontakte vores kundeservice.