Sådan afslører du el-sælgernes tricks

nettopower har samlet syv spørgsmål, som du bør stille, hvis du bliver kontaktet af en el-sælger.

Forbrugermagasinet Kontant på DR1 afslørede i aftes, hvordan flere energiselskaber fortsat bruger ufine metoder, når deres sælgere i strid med dørsalgsloven ringer til private forbrugere for at sælge dem tvivlsomme energiprodukter.
Frank Bengtsson, som er direktør i det aarhusianske energiselskab nettopower, som i 2013 blev kåret som årets billigste elselskab, har prøvet at blive ringet op af konkurrenternes sælgere ved flere lejligheder.
Han giver dig her syv spørgsmål, som du bør stille, hvis du bliver ringet op af en el-sælger.
1. Hvorfor ringer du til mig? 
– Det er i strid med dørsalgsloven, hvis du som privatperson bliver ringet op af et energiselskab, som forsøger at sælge dig et produkt. Bed derfor om dokumentation for, at selskabet har lovlig grund til at kontakte dig – nogle forbrugere har fået at vide, at de har deltaget i en Facebook-konkurrence, uden af de dog nogensinde har haft en Facebook-profil.
2. Hvad er den samlede pris inkl. abonnement, betalingsgebyrer, ”trading-fee” eller hvad I nu kalder det?
– Det er de færreste energisleskaber, som oplyser deres samlede pris inkl. abonnement og betalingsgebyrer. Nogle selskaber hævder endda, at de er ”gebyr-frie” til trods for, at de tager et ”trading-fee” på 350-500 kr. om året. Du skal derfor insistere på, at energiselskabet oplyser dig den fulde pris – du kan være fuldstændig ligeglad med prisen på den rå strøm – det er alt det andet, som kommer oven i prisen, som er interessant.
3. Hvad var jeres gennemsnitlige kWh-pris for hele 2013 inkl. alle ekstraomkostninger?
– Nogle energiselskaber laver introduktionstilbud – eksempelvis ved at tilbyde dig én måneds gratis strøm samt fem måneder med en ekstra lav pris. Det betyder, at deres pris er meget lav det første halve år, hvorefter du bliver flyttet over på et produkt, som de kan tjene gode penge på. Du skal derfor insistere på, at de skal oplyse dig den fulde pris inkl. alle omkostninger for 12 måneder.
4. Hvilket produkt flytter I mig over på, når introduktionstilbuddet slutter?
– Hvis du bliver tilbudt et introduktionstilbud for eksempelvis seks måneder, så skal du insistere på, at de oplyser dig om, hvilket produkt du bliver flyttet over på, når introduktionsperioden slutter. Bed energiselskabet om at dokumentere, hvad den gennemsnitlige kWh-pris var for det pågældende produkt for hele sidste år inkl. alle ekstra omkostninger. Hvis de ikke kan oplyse det, så bør du være yderst kritisk.
5. Du er godt klar over, at det er i strid med loven at binde mig i mere end 6 måneder, ik?
– Nogle energiselskaber forsøger at binde dig i et år eller længere. Det er dog på ingen måde tilladt. Gør derfor energiselskabet opmærksom på, at de maksimalt må binde dig i seks måneder.
6. Hvor kan jeg finde jeres gennemsnitspriser for hele 2013 inkl. abonnement, betalingsgebyrer, ”trading-fee” eller hvad I nu kalder det?
– Hvis et energiselskab ikke oplyser sin gennemsnitlige pris for et helt år inkl. abonnement, betalingsgebyrer, ”trading-fees” mm., så er det nok fordi, at de ikke er så stolte af prisen. Spørg sælgeren, hvor du kan finde disse oplysninger – så kan du selv sammenligne.
7. Er du sød at sende mig alt det, vi har talt om på en mail, så skal jeg nok vende tilbage, når det passer mig?
– Hvis tilbuddet lyder interessant, så bed om at få tilsendt alle oplysninger på en mail – inkl. dokumentation for alt det, du har bedt om. Så kan du i ro og mag se tilbuddet igennem, undersøge selskabets profil på Trustpilot, spørger venner til råds mm.
Skulle du være i tvivl om, hvordan man skifter elselskab så kan du download vores guide.