Myter om elbiler: Kan de mest hyppige myter be- eller afkræftes?

Der kan vist ikke herske meget tvivl om, at det er og bliver mere og mere normalt at spotte en elbil på de danske landeveje. Og det er der flere grunde til: Flere og flere bilproducenter introducerer nye, smarte og effektive elbiler. Samtidig sidder dygtige forskere og ingeniører og udtænker teknologier, der kan effektivisere elbiler og ladestandere endnu mere.

Har du tænkt over, hvor mange elbiler der var for bare 10 år siden? Frem for at være en ”luksusvare” er elbilen i dag blevet et allemandseje – og det kan ses på tallene. Elbiler bliver nemlig solgt i et hastigt tempo. Andelen af solgte biler i marts 2021 var på 8,7 %, mens salget af elbiler i marts 2022 lå på 17,5 % ud af det samlede antal solgte biler. Og det ser ud til, at det kun går i én retning; nemlig opad.

 

 

Elbiler i Danmark bliver flere og flere – det samme gør myterne om elbiler

Selvom salget af elbiler nærmest er eksploderet de seneste år, så lever myterne om elbiler stadig i bedste velgående: Rækkevidden på elbiler er dårlig, der er ikke nok ladestandere til elbiler i Danmark, batteriet i elbilerne forurener mere end benzin- og dieselbiler. Og der er mange flere!

Men bare rolig – vi gennemgår her nogle af de hyppigste myter om elbiler og afklarer, om det er sådan, virkeligheden ser ud.

Myte 1: Elbiler forurener lige så meget som benzin- og dieselbiler.

Myte 2: Elbiler kan kun bruges til bykørsel.

Myte 3: Elbiler taber hurtigere værdi end benzin- og dieselbiler.

Myte 4: Elbilers rækkevidde er ikke tilstrækkelig.

Myte 5: Batterierne i elbiler holder ikke længe, og de er dyre at skifte.

Myte 6: Der er ikke mange ladestandere til elbiler, og det er svært at finde dem.

Myte 7: Der er ikke nok strøm, hvis alle kører i elbiler.

 

Myte 1: Elbiler forurener lige så meget som benzin- og dieselbiler

Det er én af de myter, der florerer allermest i Danmark. Kan det virkelig betale sig at købe en elbil, hvis man tager et kig på det med miljøbrillerne? Det korte svar er ”ja – det kan det godt”. Elbiler udleder nemlig kun 50 % af den mængde CO2, som en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil udleder. Her er der taget højde for hele bilens livscyklus – det vil sige, lige fra at bilen bliver produceret, og til den bliver skrottet.

Det er rigtigt nok, at elbiler forurener en del i produktionsfasen, eller hvis de kører på el, der kommer fra fossile brændstoffer. Men da elproduktionen i dag i høj grad kommer fra grønne kilder som vind- og solenergi, og da vi i Danmark sigter mod at nå en 100 % grøn elproduktion, er der ingen grund til tro, at elbilerne forurener mere end benzin- og dieselbiler.

Grøn strøm er godt for miljøet og din pengepung. Læs, hvordan du sparer penge på elregningen her →

 

Myte 2: Elbiler kan kun bruges til bykørsel

Du har nok oplevet det før: Elbiler, der kommer ”listende” med deres lydløse motor og glidende kørsel – og så har de hverken gearskifte eller udstødning, hvilket gør elbilen exceptionel god til bykørsel. Men det ene udelukker ikke det andet. De nye elbiler er lige så gode til landevejskørsel. Hele 9 ud af 10 danskere, som ejer en elbil, kan tage deres elbil til arbejdspladsen og komme hjem igen uden at skulle dreje ind på en rasteplads for at lade op. De fleste vælger dog at købe en ladestander til hjemmet, så man har mulighed for at lade over natten. Og hvis du har en god elaftale, kan det ende med at gavne din privatøkonomi.

De nyeste elbiler kan også sagtens bruges til længere ture og køreferier ned gennem Europa. Netværket af lyn- og ladestandere til elbiler er godt udviklet, og der kommer kun flere og flere ladestandere i Danmark og i resten af Europa. Så der er ingen fare for, at de hyggelige søndagsture eller køreferierne til Sydeuropa bliver spoleret af den grund. 

 

Myte 3: Elbiler taber hurtigere værdi end benzin- og dieselbiler

Elbiler sælges dagligt som varmt brød, og afskrivningerne på elbiler i Danmark er stabile. Det er der særligt én grund til: Danskernes interesse for at eje en elbil stiger, og det gør elbilerne ret eftertragtede hos brugtvognsforhandlere. Som bekendt følges udbud og efterspørgslen ad, og da efterspørgslen på elbiler er ret høj, kan brugtvognsforhandlerne også tillade sig at skrue op på prisen i forhold til benzin- og dieselbiler. Så denne myte kan altså også afkræftes.

 

 

Myte 4: Elbilers rækkevidde er ikke tilstrækkelig

Der er en ret bred enighed i befolkningen om, at elbiler ikke kan køre ret langt, før de skal oplades – og det afholder rigtig mange danskere fra at købe en. Men i dag kan de nyeste elbiler sagtens dække en gennemsnitsdanskers daglige kørselsbehov. 9 ud af 10 danske elbilejere kan tage deres elbil til arbejdspladsen og komme hjem igen uden problemer. 

I dag har mange arbejdspladser også ladestandere på deres parkeringspladser, så er det tilfældet på din arbejdsplads, er der slet ingen grund til bekymring. Men ligesom at kilometerantallet pr. liter brændstof er forskelligt fra bil til bil, varierer batteriets kapacitet og kraft også hos elbiler. Derudover kommer det også meget an på den enkeltes kørestil og adfærd på vejene. Men i langt de fleste tilfælde vil det aldrig være noget problem.

 

Myte 5: Batterier til elbiler skal skiftes ofte, og det er dyrt

Det er også en myte, som afholder rigtig mange fra at erhverve sig en elbil. I dag giver de fleste bilproducenter mellem fem og otte års garanti på batteriet til elbiler. Batterierne produceres dog med forventningen om, at levetiden på batteriet holder lige så længe som selve bilen. 

 

Myte 6: Det er dyrt at have en ladestander hjemme 

På trods af at der kommer flere og flere ladestandere i Danmark, er det naturligvis belejligt også at have en ladestander hjemme. Ligesom du formentlig oplader din telefon om natten, vælger de fleste elbilejere nemlig også at oplade deres elbil om natten. Så det er en rigtig god idé at have en ladestander til din elbil hjemme – og hvis du har en billig elaftale, er der potentielt mange penge at spare.

Producerer du din egen strøm? Vidste du, at du kan sælge din overskydende strøm og spare en masse penge? Læs mere her →

 

Myte 7: Der er ikke nok strøm, hvis alle kører i elbiler

Det er rigtigt nok, at elnettet, sådan som det er i dag, vil blive udfordret, hvis vi antager, at der er 1 million elbiler i Danmark i år 2030. Men der er dog ingen tvivl om, at der vil være nok strøm og elkapacitet til fremtidens elforbrug. Og det er der én grund til: Energiselskaber og ladeoperatører arbejder på højtryk for at opfinde og udvikle nye teknologier, der er med til at sikre, at vores elnet kan klare de mange elbiler, der kommer til at køre på landevejene i fremtiden. Hvis du ejer en elbil nu, kan du være med til at aflaste elnettet ved at lade på tidspunkter, hvor elnettet er mindst belastet. Det er det eksempelvis om natten. 

 

Er du på udkig efter billig strøm til din elbil?

Hos NettoPower mener vi, at det skal være fair og billigt for dig at være elkunde. Vi har altid fokus på at levere den bedste service til vores kunder, og så stiler vi efter, at du får de billigste elpriser – og det er noget, vi kan finde ud af at levere. I 2019 blev NettoPower nemlig kåret til at være Danmarks billigste elleverandør.

Har du brug for en billig elaftale, så du kan være billigt på farten i din elbil? Se vores priser på billig strøm her. Du er også mere end velkommen til at tage kontakt til os her ved at udfylde kontaktformularen i bunden af siden.