Seks spørgsmål som du bør stille.

En række spørgsmål som hjælp til at gennemskue tilbuddet fra telefonsælgeren.

Elselskab spørgsmål
Har du oplevet at blive ringet op af en telefonsælger, som mener at det vil være bedst at skifte til netop deres selskab? Så er du ikke den eneste. Det kan være svært at gennemskue om det reelt er et godt tilbud man bliver præsenteret for eller om det er et tilbud, som viser sig at være alt andet end billigt. Når engrosmodellen træder i kraft, så vil telefonsalg blive intensiveret og derfor har vi lavet en liste med spørgsmål, som kan hjælpe med at gennemskue tilbuddet.
Her er seks spørgsmål som du bør stille, hvis du bliver ringet op af en telefonsælger. 
1. Hvorfor ringer du til mig? 
– Det er i strid med dørsalgsloven, hvis du som privatperson bliver ringet op af et energiselskab, som forsøger at sælge dig et produkt. Bed derfor om dokumentation for, at selskabet har lovlig grund til at kontakte dig – nogle forbrugere har fået at vide, at de har deltaget i en Facebook-konkurrence, uden af de dog nogensinde har haft en Facebook-profil.
2. Hvad er den samlede pris inkl. abonnement, betalingsgebyrer eller hvad I nu kalder det?
– Det er de færreste energiselskaber, som oplyser deres samlede pris inkl. abonnement og betalingsgebyrer. Det er derfor altid en god ide at insistere på, at energiselskabet oplyser dig den fulde pris. Det kan også være en fordel at finde ud af, om der er gebyrer på at lave en flytning eller f.eks sende en slutopgørelse. Så er det ligegyldigt om prisen på el er lavt, hvis det blot er gebyrer, som selskabet tjener pengene på.
3. Hvad var jeres gennemsnitlige kWh-pris for hele 2015 inkl. alle ekstraomkostninger?
– Nogle energiselskaber laver introduktionstilbud – eksempelvis ved at tilbyde dig én måneds gratis strøm samt fem måneder med en ekstra lav pris. Det kan i sjældne tilfælde være en fordel at vælge disse tilbud, men man skal være meget opmærksom. Hvis man glemmer at skifte efter et halvt år, så bliver man typisk sat over på et produkt, som koster meget mere. Det kan også være, at der i kontrakten står at man er bundet i 12 måneder. Hvis de første seks måneder er billige, og de næste seks måneder sky høje, så sparer man ikke meget – tværtimod.
4. Hvilket produkt flytter I mig over på, når introduktionstilbuddet slutter?
– Som nævnt, så skal du bede om at insistere på, at de oplyser dig om, hvilke produkt du kommer over på når introduktionsperioden slutter. En god tommelfingerregel er at selskabet som udgangspunkt taber penge på at tilbyde et introduktionstilbud – og de penge skal tjenes ind igen.
5. Du er godt klar over, at det er i strid med loven at binde mig i mere end 6 måneder, ik?
– Nogle energiselskaber forsøger at binde dig i et år eller længere. Det er dog på ingen måde tilladt. Gør derfor energiselskabet opmærksom på, at de maksimalt må binde dig i seks måneder.
6. Jeg er kunde hos nettopower
– Om du er kunde hos os eller ej, så har vi erfaring fra flere af vores kunder med at det kan være en god ide at sige du er kunde hos nettopower. Det er et rigtig godt trick til få afsluttet samtalen hurtigt. De fleste sælgere opgiver nemlig jagten, når de først indser at de ikke kan gøre det billigere.
Husk, at vi altid tilbyder at man kan sende tilbuddet ind til os. Vi har mange års erfaring og kan hurtigt spotte om der er noget galt. Til slut så husk også at tjekke Trustpilot. Det er typisk også en god indikator for, hvordan firmaet behandler deres kunder.