Forbrugerombudsmanden kritiserer manglende årstal i to annoncer

nettopower giver, som vist på billedet, virtuel kvajekage.

Intentionerne var gode nok, da nettopower indrykkede to annoncer i dagbladet B.T. i januar 2015 og annoncerede, at nettopower var ”Danmark billigste elselskab”. Men udførelsen levede ikke op til intentionerne, og derfor modtager nettopower nu kritik fra Forbrugerombudsmanden.

De to annoncer blev indrykket kort efter, at analyseinstituttet Damvad var udkommet med en stor uvildig analyse af det danske elmarked. Analysen konkluderede, at nettopower var landets billigste elselskab set over et helt år fra september 2013 til og med august 2014.

Og det var netop den sidste væsentlige detalje om perioden, at nettopower ikke fik med i de to annoncer i B.T.

Det medførte en anonym klage til Forbrugerombudsmanden, og det er på den baggrund af den klage, at nettopower nu modtager kritik.

– Vi lægger os fladt ned. Det var en klokkeklar fejl, at vi ikke satte perioden på, da vi kaldte os ”Danmarks billigste elselskab”. Vi burde naturligvis have angivet, at analysen baserede sig på 12 måneder fra september 2013 til august 2014. Det havde sådan set også styrket vores budskab, siger Frank Bengtsson, direktør i nettopower, og uddyber:

– Da vi indrykkede annoncerne i januar 2015, var Damvads analyse helt frisk fra trykken, og vi var naturligvis lykkelige over, at vi nu kunne fortælle vores kunder, at de havde haft den billigste strøm. Det budskab havde vi desværre så travlt med at få ud til omverdenen, at vi glemte at angive perioden. Det var naturligvis var en fejl, og det vil jeg gerne beklage over for vores kunder, siger Frank Bengtsson.

Udover sammenligningen i Damvads store analyse har nettopower kunne kalde sig Danmarks billigste i 2013, bekræftet af TV2. I den seneste prissammenligning fra 2015 var nettopower 16 kr. fra at være Danmarks billigste elselskab.