Huskeliste ved flytning – 10 skarpe tips til en gnidningsfri proces

Står du midt i flytterod, og kan du nærmest ikke se en ende på flytningen? Eller går du med tankerne om at rykke ud af den gamle lejlighed til et større hus, hvor der er plads til hele familien? Det kan også være, at du allerede er rykket ind i din nye bolig for kort tid siden, og nu drejer det hele sig om at få pakket ud og gjort hjemmet beboeligt?

Uanset hvilken flyttesituation du måtte stå i, ligger der et stort logistisk planlægningsarbejde foran dig, før du kan læne dig trygt og roligt tilbage i lænestolen. Flytning er nemlig ikke bare et spørgsmål om at rykke fysisk fra A til B. Der er et væld af praktiske omstændigheder og forhold, der skal klares og være styr på, før flytningen er effektueret endeligt.

Er du også i tvivl om, hvor du skal starte og slutte? Og vil du gerne have lidt hjælp og vejledning til, hvordan du kommer igennem flytteprocessen mest effektivt og gnidningsfrit? I så fald er du landet det helt rette sted. I dette blogindlæg giver vi dig den ultimative huskeliste. Flytning er nemlig en omfattende sag, hvor det kan være vanskelige at huske alle de vigtige regler og nødvendige forhold.

Så læn dig godt tilbage og nyd godt af følgende 10 skarpe tips til den komplette flyttehuskeliste, der kan sikre, at du bogstaveligt talt kommer sikkert i hus.

Rigtig god læselyst.

#1 Skift adresse og elselskab i samme ombæring

Vi starter ud med et af de tips på flyttehuskelisten, som rigtig mange unge ofte glemmer eller slet ikke skænker en tanke, når de skal til at formulere deres egen ”flytte hjemmefra”-huskeliste. Men det er samtidig også et punkt, som selv de mest garvede flytteentusiaster tenderer til at overse og negligere midt i den hektiske flytteproces. Det drejer sig nemlig om noget så simpelt som dit elselskab.

Der er nemlig rigtig stor fornuft i at tage dit nuværende elselskab og eventuelle -abonnement op til genovervejelse i samme ombæring med, at du skal skifte adresse. Hvorfor spørger du måske? Fordi flytning faktisk er en kærkommen lejlighed til potentielt set at spare rigtig gode penge på din elregning.

Mange danskere tager deres elektricitet for givet og tænker nærmest ikke over, hvad de betaler til, og hvor meget de betaler i el. Og mange forfalder også bare til at adoptere det elselskab, som de tidligere ejere eller lejere havde i boligen, når der skiftes adresse. Dette resulterer ofte i, at husstanden betaler unødigt mange penge, som man reelt set kunne have sparet ved at kigge efter alternativer på markedet.

Og netop derfor gør du klogt i at indtænke et eventuelt skift af elleverandør, når du skal flytte adresse. For det betaler sig – bogstaveligt talt.

Uanset om du vælger et nyt elselskab ved flytning af adresse eller ej, skal du huske at aflæse el, gas, vand og varme samt ikke mindst anmelde flytningen til forsyningsvirksomhederne. Derudover skal du ved dit adresseskift huske at tilmelde din nye adresse hos de ønskede forsyningsvirksomheder og afrapportere dit forbrug til dem – senest 3-5 dage efter din ændring af adresse afhængig af det pågældende selskab.

Det kan være, at du også skal se på dit HPFI-relæ. Her finder du vores guide til dette.

Hvis du ønsker mere viden om reglerne ved flytning som elkunde, kan du læse mere herom i denne artikel fra Konkurrence og -Forbrugerstyrelsen. Og skulle du overveje at skifte elselskab i forbindelse med din flytning, kan du med fordel hoppe ind på nettopowers hjemmeside og læse yderligere om vores strømlinede og nemme skift ved flytning.

#2 Flyt adresse via folkeregistret – på www.borger.dk

Det andet punkt på din tjekliste ved flytning er nok det absolut vigtigste af slagsen. Det drejer sig om at, at du altid som det allerførste skal melde det til folkeregistret (også kaldet CPR-registret), når du vil skifte adresse. At skifte folkeregisteradresse er hele forudsætningen for, at du rent faktisk kan flytte adresse, og det er det springende punkt, der igangsætter en lang række vigtige dataoverførsler mellem de vigtige instanser.

Du melder flytning via www.borger.dk til folkeregistret, og det skal gøres senest fem dage efter, at du flytter. Det hele foregår digitalt, nemt og hurtigt ved brug af dit NemID eller din digitale signatur. Når denne registrering er gået igennem, er der således vished om, hvem der bor på adressen.

Det er vigtigt at påpege, at det ikke længere er muligt at melde midlertidig adresse og flytning, selvom du fortsat godt vil kunne modtage din private post til en anden adresse. Som udgangspunkt vil der automatisk gives besked til PostNord om dit adresseskift.

Så for lige at opsummere: Skift folkeregisteradresse med det samme – og hurtigst muligt.

#3 Få styr på posten – folkeregistreret informerer PostNord om flytning

I direkte forlængelse af ovenstående omhandler det næste punkt på denne flyttehuskeliste netop, hvordan du sikrer dig, at din private post omdirigeres korrekt. Om som vi allerede har nævnt kort, er dette meget nemt og hurtigt klaret.

Hvor du førhen kunne melde dit skift af adresse via postvæsenet, er dette ikke længere muligt. Det gøres som beskrevet via folkeregistret på borger.dk. Når dette er gjort, får PostNord direkte besked om din adresseflytning, og derefter skal du under normale omstændigheder ikke gøre yderligere.

#4 ePosthuset – husk at ændre adresse og aftaler

Og vi bliver i samme boldgade med punkt nummer fire på denne huskeliste. Flytning indebærer nemlig ofte post, der bliver væk ved forsendelse grundet problemer med skift af folkeregisteradresse.

Problemerne opstår i mindre grad, når der er tale om almindelige breve, magasiner og lignende, da disse automatisk omdirigeres til din nye adresse de første seks måneder, hvis de skulle lande på din gamle adresse. Komplikationerne opstår i langt højere grad ved forsendelse af pakker, da disse resturneres direkte i det tilfælde, at de ikke er adresseret korrekt.

I denne forbindelse skal du være opmærksom på, at hvis du er tilmeldt en aftale ved ”Pakkeboksen” eller ”Modtagerflex”, der faciliteres af ePosthuset, skal du altid huske at ændre adresse korrekt ved at logge på ePosthuset på Post Danmarks Selvbetjening. Det samme gælder for dine eventuelt eksisterende aftaler via disse services.

#5 Sæt navn på din postkasse til PostNord

Og sørme om vi ikke forbliver i postuniversitet, når det kommer til det femte punkt på din flyttehuskeliste. Dog går vi her helt ned på det lavpraktiske plan med et simpelt og godt råd, der er en forudsætning for, at du overhovedet kan modtage post – eller i hvert fald få leveret post korrekt til din nye folkeregisteradresse.

Det handler kort fortalt om, at du selvfølgelig skal huske at anføre det korrekte navn på din postkasse ude foran dit nye hjem. Det siger nærmest sig selv, men ikke desto mindre er det en af de ting, som danskerne ofte glemmer at sætte på deres tjekliste ved flytning. Og det resulterer i massevis af bøvl for dem selv såvel som postvæsnet.

#6 Husk at skifte læge, når du skal flytte adresse

Det sjette gode råd i forbindelse med din huskeliste til flytning er samtidig det sidste på listen, der vedrører selve det at flytte adresse. Inden du skal skifte adresse, skal du nemlig forholde dig til, hvorvidt du også skal til at skrifte læge i samme omgang. Som tommelfingerregel gælder det her, at du som udgangspunkt skal skifte til en læge, der geografisk er placeret inden for maksimalt 15 kilometer fra din nye adresse.

Lægeskiftet er ganske gratis for dig, hvis det foretages i forbindelse med din borgerflytning, og det foregår nemt og hurtigt online via borger.dk eller digitalt hos den pågældende kommune. Så få altid tjekket op på, om et lægeskift er påkrævet, inden du påbegynder et skift af folkeregisteradresse.

#7 Få lejet en trailer eller flyttebil – i god tid

Det syvende gode råd er et altafgørende punkt på din huskeliste. Flytning kræver nemlig, at du på forhånd har gjort dig lidt grundigt forarbejde – i hvert fald, hvis det skal blive en succesfuld og gnidningsfri en af slagsen.

Først er fremmest gælder det om at være ude i rigtig god tid med planlægningen af din flytning. Kom i gang med processen hurtigst muligt og få taget hul på den store, praktiske byld, så du ikke står med alle de tunge beslutninger, aftaler og logistiske forhold lige op til flytningen – eller endnu værre under selve flytningen. Dette vil kun give anledning til bøvl og procesforsinkelser.

Men hvad skal du så sætte i gang med? For det første skal du sikre dig i god tid, at du har det rette flytteudstyr på plads. Det vil sige en rummelig trailer, flyttebil eller privatbiler, sækkevogne og lignende grej, der kan være handy i denne forbindelse.

For det andet gør du klogt i at sikre dig rigeligt med hænder til flyttearbejdet. Få forhørt dig blandt familie, venner og nærmeste omgangskreds, så du ikke pludselig står helt uden et flytte-crew, når flyttedagen oprunder. Du kan selvfølgelig alternativ betale dig fra arbejdskraften i form af et professionelt flyttefirma. Dette kan særligt være fordelagtigt, hvis du har eget tunge, store og u-handy møbler og genstande, der kræver professionelt løfte- og fragtudstyr.

For det tredje bør du få styr på eventuelle opbevaringsfaciliteter i det tilfælde af, at du nu skal rykke ud af din gamle bolig, inden at du rent faktisk kan overtage den nye bolig. Her er det vigtigt, at du har et sted at opmagasinere dine møbler og dit øvrige interiør i den mellemliggende periode – enten privat eller lejede containere, rum og lokaler.

Har du en e-bil, kan du læse om dine opladningsmuligheder her med den rette el.

#8 Har du tjek på forsikringerne?

Det ottende punkt på denne ultimative flyttehuskeliste drejer sig om dine forsikringer. Det er ikke nødvendigvis et forhold, du altid skal forholde dig til, og hvis ikke, kan du jo bare læse over dette punkt. Men i visse tilfælde indebærer dit skift af adresse, at du eksempelvis skal foretage ændringer i din indboforsikring, hvis du flytter til en ny type bolig eller et nyt postnummer.

Der kan nemlig være bestemte omstændigheder ved de enkelte boligformer, der kræver ekstra forsikringsvilkår, og det bør du altid være opmærksom på. I denne forbindelse er det altid anbefalelsesværdigt at forhøre dig hos dit forsikringsselskab, så du kan vide dig sikker på, at du er forsikret korrekt i dit nye hjem.

#9 Få ”ren” samvittighed ved fraflytning – husk rengøringen

Det næstsidste skarpe tip til din huskeliste ved flytning omhandler i bund og grund ikke dit nye hjem, men derimod din gamle bolig. Det er nemlig alfa og omega, at du husker at rengøre den gamle bolig grundigt, så den står ren og klar til at flytte ind i for dem, der overtager den.

Rengøring tjener ikke kun til at gøre din egen samvittighed ren. Hvis du har siddet i en lejerbolig, er det nemlig bestemte krav til, hvordan og hvad du skal rengøre. Og hvis der er tale om et hus, er det bare rigtig god stil at gøre grundigt rent til de nye ejere – og omvendt rigtig dårlig stil at lade være.

Såfremt du ikke orker eller overskuer at klare rengøringen på egen hånd, kan du selvfølgelig os hyre et professionelt rengøringsfirma til opgaven eller alternativt forhøre dig blandt familie og venner om at få en hjælpende hånd.

#10 Hvis du flytter til udlandet…

Står du over for en udenlandsk flytning? Huskelisten runder af med et godt råd til dig, der skal flytte adresse til udlandet. Her gælder der nemlig en række regler, som du bør få styr på inden dit udenlandseventyr.

Er din adresseflytning af mere permanent karakter – det vil sige over seks måneders varighed – skal du ”udrejses” i Folkeregistret. Dette gør du relativt nemt via borger.dk eller direkte på Borgerservice i din lokale kommune.

Derudover skal du også forholde dig til et væld af andre forhold, herunder eventuel opholds- og arbejdstilladelse, vaccinationskrav, visum, husdyrregler, uddannelsesmuligheder for eventuelle børn, bankoplysninger og meget andet.

Vi håber, at du med denne ultimative guide til en gnidningsfri flytning er blevet klædt optimalt på til at udarbejde din egen huskeliste. Flytning kræver nemlig grundig forberedelse og nøje planlægning, og jo før du får formuleret din flyttehuskeliste, desto hurtigere kan du komme i gang med at tjekke listen af.

Held og lykke med dit flytteprojekt.