Er du den heldige ejer af en elbil, og vil du gerne sikre dig den mest økonomiske kørsel muligt? I så fald bør du tænke ekstra grundigt over, hvilken type opladning af elbil du gør brug af. Der er nemlig stor forskel på, hvad det koster at lade en elbil op, og der kan være betydelige penge at spare ved at vælge en ladeløsning, der matcher netop dine behov.
Som ejer af en elbil er opladning altså af stor betydning for din biløkonomi. Men hvilken elbilopladning er den bedste? Og hvor får du flest mulige kilometer under dækkene for færrest mulige penge? Netop disse spørgsmål og flere til kan du finde svar på i dette blogindlæg. Vi guider dig igennem ”ladejuglen” og giver dig gode tips til, hvordan du kan få billig strøm til elbilen – både til glæde for din private pengepung og miljøet.
Rigtig god læselyst!
En af de vigtigste overvejelser, når man anskaffer sig en elbil, er selvfølgelig spørgsmålet ”hvad koster det at lade en elbil?” Der er desværre ikke noget entydigt svar, da det kan variere utrolig meget. Tjekker man bare udviklingen for elprisen, kan man få en idé om, hvor meget det svinger.
Hvis du lader bilen op derhjemme, er det nemt at finde ud af, hvad det koster at lade den op. Du skal bare finde din elpris og dit elforbrug til opladning af elbilen og gange disse to tal med hinanden. Hvis du f.eks. lader op til en elpris på fire kr. pr. kWh, og du bruger 60 kWh på at lade bilen op, koster opladningen 4 x 60 = 240 kr. Du skal dog også tage højde for ladetab og den refusion, du kan modtage, når du har din egen ladeboks, samt eventuelle abonnementsbetalinger.
Hvis du lader på ladestationer, er der stor forskel på, hvad strømmen koster. Det kommer an på, om du har abonnement, og hvilken ladeoperatør du benytter. Ved udeladning har du ikke mulighed for at modtage refusion.
Generelt er det billigst at lade bilen derhjemme i dagligdagen, da du betaler en lavere kWh-pris og får refusion. Du kan desuden gøre det endnu billigere ved at lade om natten, når strømmen er billig.
Elbiler stortrives i en bæredygtig tidsalder
Markedet for salg og leasing af elbiler er nærmest eksploderet inden for de seneste år. Antallet af indregistrerede el- og hybridbiler slår nye rekorder år efter år. Det sker i takt med, at de miljøbevidste danskere i stigende grad efterspørger miljøvenlige alternativer i deres hverdag – ikke mindst på transportområdet.
Den teknologiske udvikling går hurtig, og den massive efterspørgsel på elbiler har givet plads til en lang række nye spillere på markedet, der tilbyder nye og mere prisvenlige måder at finansiere opladning af elbiler på. Blandt disse muligheder er leasing af ladestandere blevet ekstremt populært.
Lad os tage et kig på, hvilke former for opladning af elbiler du reelt set har mulighed for at vælge som forbruger.
De forskellige typer opladning af elbil
Traditionelt set kan man overordnet skelne mellem to forskellige kategorier hvad angår elbilopladning. Det drejer sig om henholdsvis:
Flere og flere danskere vælger at få installeret en elbillader hjemme, da det giver større fleksibilitet i hverdagen, fordi de således ikke er bundet til at skulle lade via faststationerede standere rundt omkring i landet. Andre trives fint med regelmæssigt at lade deres elbiler ude i det offentlige. Men dette vender vi tilbage til lidt senere.
Hvordan finansierer du din elbilopladning?
Én ting er, hvilke typer opladning af elbil der findes. Noget andet er, hvilke finansieringsmuligheder du har.
Her kan man groft sagt skelne mellem følgende tre betalingsmodeller:
Hvilken ladeløsning du vælger, samt hvor meget du lader ude og hjemme, er med til at bestemme den endelige pris på opladningen af din elbil. Ifølge en nylig undersøgelse fra FDM anslås det, at de månedlige udgifter til elbilopladning typisk ligger mellem 600 og 1.200 kr., hvis man kører 20.000 km om året. Men det eksakte beløb afhænger til syvende og sidst af dine individuelle kørselsbehov som bilist i hverdagen.
Brug dine køremønstre og -behov som ”GPS”
Når du skal vælge den rette ladeløsning til din elbil, gælder det først og fremmest om at kigge indad og få afdækket dine kørselsbehov. Der er nemlig vid forskel på, hvilken løsning der er mest rentabel afhængig af, hvilken slags bilist der er tale om.
For at udregne dit kørselsbehov kan du med fordel stille dig selv følgende spørgsmål:
Når først du har fået afklaret disse spørgsmål, kan du danne dig et realistisk billede af, hvilken type ladeløsning der matcher dine behov bedst muligt.
Med andre ord: Brug dine køremønstre og -behov som ”GPS”, der kan guide dig til en afklaring af, hvorvidt en ladeboks og/eller -abonnement er økonomisk berettiget i dit tilfælde.
Et andet væsentligt forhold, du bør overveje, er selve elbilens mærke, model og størrelse. Der er nemlig afgørende forskel fra bilproducent til bilproducent og model til model i forhold til, hvilken slags teknologi og type batterier der anvendes.
Det springende punkt i denne sammenhæng er batteriernes størrelse. Jo større batteri, desto større strømkapacitet. Mange er først og fremmest interesserede i elbilernes forgangsmærke, Tesla, og søger derfor hyppigt på spørgsmål såsom ”hvad koster det at oplade en Tesla”, ”hvad koster en Tesla i strøm”, ”Tesla opladning pris” eller lignende. Men faktum er, at det langt fra kun er Tesla, der står for produktionen af elbiler i dag.
Flere og flere bilproducenter er kommet på banen, herunder fx Volkswagen, KIA, Ford og mange andre, med solide el- og hybridbiler, hvor batteriernes ydeevne bliver stærkere og stærkere.
Men uanset om der er tale om en KIA- eller Tesla-opladning, er logikken den samme: Elbilens batteristørrelse bestemmer, hvor kort eller lang en rækkevidde elbilen har pr. ladning. Det bør du altså have for øje, når du skal vælge, hvilken elbil og ladeløsning der passer til dine kørselsbehov.
Sidst men ikke mindst er det som tidligere nævnt supervigtigt, at du får klargjort med dig selv, om du ønsker en opladning af elbil hjemme eller ude i offentligheden ved diverse ladestandere i Danmark.
Det generelle billede i dag er, at størstedelen af danskerne vælger løsningen med opladning af elbilen hjemme. Årsagen til det skal som tidligere nævnt findes i, at du således ikke er afhængig af at lade din elbil på ladestationer bestemte steder i landet, men derimod har højere grad af fleksibilitet til at lade når som helst – lige når det passer. På den måde kan du opbygge en god rytme med opladning af elbilen hver aften, så du aldrig står uden strøm til elbilen om morgenen.
Det varierer dog markant fra bilist til bilist, hvor stor en andel elbilopladningen der foregår henholdsvis hjemme og ude. Eksempelvis vil man typisk lade meget ude, hvis man har et stort kørselsbehov til dagligt. I dette tilfælde vil en abonnementsløsning være fordelagtig, da du således får ubegrænset strøm til elbilen.
En høj grad af opladning ude kan også skyldes, at ens elbil har kort rækkevidde, hvilket afføder et behov for at lade hyppigere på farten. Bor du i en lejlighed med et ønske om opladning af elbilen hjemme, vil det ligeledes være anbefalelsesværdigt at gøre brug af de faststationerede elbilladere i byens rum.
Om du vælger hjemme- eller udeløsningen, og hvorvidt du går med leasing eller abonnement, peger altså tilbage på din daglige brug af elbilen – særligt hvor mange kilometer du kører.
Men lad os vende blikket mod det særligt interessante: Hvordan kan du få billig strøm til elbilen – og dermed spare penge på dit private elforbrug?
Som et af Danmarks absolut billigste elselskaber går vi hos nettopower meget op i at bane vejen for besparelser i vores kunders hverdag hvad angår deres energiforbrug. Og her er opladning af elbiler ingen undtagelse.
Af den grund har vi samlet en række gode råd til, hvordan du potentielt kan reducere dine faste udgifter til elbilopladning.
Tendenserne på markedet har de seneste år været, at flere og flere vælger at lease deres oplader til elbilen frem for abonnementsordninger. Det skyldes primært, at både etableringsomkostningerne og de løbende abonnementspriser er steget markant, og samtidig har det øgede antal udbydere på markedet for alvor sat gang i konkurrencen med lave leasing-priser pr. måned.
Det kan derfor være fornuftigt at overveje, hvorvidt leasing ikke kunne være en løsning for dig frem for fast abonnement. Her vil du typisk kunne spare en del penge og samtidig drage fordel af, at du som udgangspunkt ikke skal stå til ansvar og modtager gratis kundesupport, hvis din elbiloplader bliver defekt.
Når det så er sagt, vil abonnementsordning typisk være at foretrække, hvis du er typen, der oplader din elbil meget ude, og hvis du søger større grad af tryghed. Du skal dog generelt køre en del i hverdagen for, at et abonnement bliver en billigere løsning end leasing – faktisk mere end 30.000 km om året ifølge FDM.
Det andet sparetip på listen omhandler dine muligheder for at modtage refusion på din strøm til elbilens opladning. Denne refusionsordning dækker over, at staten til og med 2021 giver dig mulighed for at søge om afgiftsrefusion på den specifikke strøm, du bruger til opladning af din elbil.
Ved at søge om denne refusion kan du altså potentielt set gøre strømmen til opladning langt billigere. Du skal dog være opmærksom på, at ordningen ikke nødvendigvis gælder hos alle selskaber og derfor kan variere.
Hvis du vælger en løsning med opladning af elbilen hjemme, og hvis du i øvrigt er overgået til variable timepriser (såkaldt ”flexafregning”) via dit elselskab, kan du også spare gode penge på din elbilopladning ved at placere opladningstiden strategisk.
Prisen på strømmen er nemlig varierende i løbet af dagen, hvor tidsrummet fra kl. 17:00 til 20:00 leverer de laveste priser. Det skyldes, at prisen for transport af strøm i vinterhalvåret (fra oktober til og med marts) skrues i vejret i dette tidsinterval. Disse tre timer er typisk der, hvor danskerne forbruger ekstra meget strøm på dagen, da der om aftenen skal laves mad, ses TV og lignende, hvilket betyder, at der tændes flere elektriske apparater i husstandene.
Netop bevidstheden om dette spidsbelastede tidsrum kan du udnytte til din fordel. Hvis du sætter ladestikket i din elbil, når du parkerer den hjemme, men venter med at aktivere selve opladningen til efter kl. 20:00, vil du kunne udnytte den billige strøm til at lade – hver dag.
Sagt på en anden måde: Undgå at oplade elbil i den dyre periode fra kl. 17:00-20:00.
Vi runder listen af med et råd, der er lige så lavpraktisk, som det er vigtigt. Det handler kort og godt om, at du som prisbevidst og kritisk forbruger altid skal afsøge markedet for den billigst mulige elleverandør.
Det siger lidt sig selv: Jo billigere el, du kan modtage fra din udbyder, desto billigere kan du oplade din elbil til dagligt. Der vil således være betydelige penge at spare ved at finde et mere prisvenligt elselskab på den lange bane.
Har du et ønske om at spare yderligere på din elregning, kan vi anbefale dig at læse vores indlæg om 5 gode sparetips eller downloade vores white paper med hele 10 skarpe sparetips lige her.
Ellers vil vi bare ønske dig held og lykke med at få billig strøm til din elbil i fremtiden!
Elbiler bliver mere og mere populære, og for hvert år står elbiler for en større andel af det samlede bilsalg i Danmark. Alle bilproducenter er efterhånden blevet klar over, at elbiler er fremtiden. Derfor investerer de store summer på forskning og udvikling af bedre og mere effektive elektriske biler.
For mange kan et skift fra benzin- eller dieseldrevne biler til elbil umiddelbart virke lidt overvældende. Nu skal man ikke længere ned på tankstationen og tanke benzin, men i stedet finde en ladestander til at oplade sin elbil. Derudover skal man overveje, om man skal have en ladeboks til elbil derhjemme, og om det kan svare sig at oprette et abonnement til ladestandere.
Det behøver dog ikke at være så skræmmende at anskaffe sig en elbil. Med denne guide bliver du klædt på til at komme godt i gang med opladning af elbil. Vi starter med en kort introduktion til, hvordan det at oplade en elbil egentlig fungerer.
Opladning af elbil fungerer i princippet på samme måde, som når du lader din computer, telefon eller eltandbørste op. Når man lader bilen op derhjemme, foregår det typisk via en ladeboks, en slags stikkontakt til din elbil. Den fører vekselstrøm (AC) fra huset gennem ladekabler til din bil, hvor det i bilens såkaldte on-board charger omdannes til jævnstrøm (DC). Da det er vekselstrøm, der benyttes, kendes dette også som AC-ladning.
Når du lader din elbil op, fører du strøm over i batteriet, som oplagrer den som jævnstrøm (DC). Hurtig- og lynladere omdanner vekselstrøm til jævnstrøm i selve ladestanderen, og derfor føres jævnstrøm direkte over i din elbil. På den måde skal din on-board charger ikke først omdanne strømmen, før den føres ind i batteriet. Derfor går det langt hurtigere.
Når du investerer i en elektrisk bil, er det som regel en god idé at købe en ladeboks til elbil, så du kan lade op derhjemme. Det er teknisk set muligt at lade din bil op fra en almindelig stikkontakt med et nødladekabel, men som navnet antyder, er det kun et kabel, du bør benytte i særlige tilfælde.
Når du kigger efter en ladeboks til elbil, er der flere faktorer, der skal med i dine overvejelser. Først og fremmest bør du tjekke, hvor mange faser der er ført ind i din boligs elinstallation. Hvis der ikke er ført tre faser ind, kan du ikke bruge en ladestander, der leverer tre faser ud. Størstedelen af huse i Danmark har dog i dag tre faser.
Derudover kan du kigge på, om din ladeboks til elbil kommer med eller uden kabler. Tænk også over, hvor meget du kører til dagligt. Hvis du har brug for at lade op flere gange om dagen, bør du finde en ladestander, der kan generere flere kWh. Spørg din autoriserede elinstallatør om, hvilke muligheder du har.
Endelig er det også værd at kigge på ladestanderens funktioner. Nogle af de moderne ladebokse kan selv regulere opladning af elbiler. Det giver f.eks. mulighed for at indstille den til at lade, når strømmen er billigst.
En af de mange myter om elbiler er, at der ikke er ladestandere nok. Netværket af både AC-ladestandere og lynladere er dog allerede godt udbredt i Danmark og i resten af Europa, og det bliver hele tiden udbygget.
De almindelige AC-ladestandere findes mange steder i bybilledet i både større og mindre byer. Desuden er der flere og flere arbejdspladser, som installerer de såkaldte destinationsladere. Du kan få et overblik med en app eller på ladeoperatørernes hjemmesider. Navigationsudstyret i nyere elbiler har desuden en indbygget funktion, der giver en oversigt over lademuligheder i nærheden.
Hurtigladere findes både centralt i byerne ved f.eks. indkøbscentre og på større parkeringspladser. De ligger også på rastepladser og ved tankstationer langs motorvejene. Lynladestationer er mindre udbredte og findes typisk ved store trafikknudepunkter og langs motorveje. Der bliver dog bygget mange nye lynladere, herunder også i de større byer.
Der er stor forskel på, hvor lang tid det tager at oplade en elbil. Der er en række faktorer, som spiller ind i opladningstiden. Det gælder først og fremmest, hvor mange kW en ladestander kan levere, og hvor mange kW bilen kan modtage. Andre faktorer inkluderer udetemperaturen, batteriets temperatur, batteriets ladetilstand og bilens tekniske egenskaber.
Generelt tager det 5-10 timer at lade sin elbil op med en lader til elbil derhjemme. Hurtig- og lynladere klarer det selvfølgelig hurtigere. Lynladere kan på 10-15 minutter lade din bil op til at kunne køre 150-200 km.
De fleste vælger at lade deres elbiler op til 80 % i dagligdagen, da man dermed kan køre lidt længere på en kWh. Når batteriet i forvejen har masser af strøm, falder ladehastigheden desuden. Generelt bruges der lige så lang tid på at lade fra 20-80 % som fra 80-100 %. Derfor er det en god idé at stoppe med at lade, når du når 80 % og vente med at lade igen, til du kan opnå en højere ladehastighed. Det sparer dig både tid og penge.
Der er mange muligheder for at oprette abonnement på opladning af elbil. Der findes efterhånden mange ladeoperatører i Danmark og udlandet, hvor du kan betale et månedligt abonnement for at lade både ude og hjemme. Her får du ofte en ladebrik, som du nemt kan benytte til at betale for opladningen af din elbil, når du lader ude.
Med et abonnement vil du typisk betale omkring den samme pris hver måned, men der kan være udsvingning. Det er en god løsning for dig, der ofte er på farten, hvor du tit har brug for udeladning.